צרכנות נבונה

צרכנות נבונה (שם אחר ל- אל תהיה פראייר)

אני מגדיר צרכנות נבונה, כשיטת התנהלות יום-יומית שמאפשרת להוזיל את עלויות המחיה, מבלי לרדת ברמת החיים. במילים אחרות, הצרכן הנבון יודע להשיג את אותם הדברים, רק במחיר נמוך יותר.
ריכזתי כאן מספר רעיונות שאני מיישם בעצמי, שעוזרים לי לנהוג כצרכן נבון. אלה דברים שגיליתי בעצמי במשך הזמן, או ששמעתי מאנשים אחרים. הנחת המוצא בכל העצות שאביא כאן, היא שבצאתכם מהבית לביצוע הקניה השבועית, יש לכם דעה מגובשת לגבי מה אתם מתכוונים לקנות. העצות מכוונות להדריך אתכם כיצד לקנות את זה בצורה משתלמת יותר. היות שאינני מומחה בתחומי הנפש או התזונה, לא אביא כאן עצות על מה להכניס לרשימת הקניות, או איך לדחות סיפוקים בעודכם בחנות ולהימנע מקניות דחף. אלה נושאים חשובים, ובמידה שתרצו להעמיק בהם, אני ממליץ לכם לפנות למקורות שמבינים בנושא. כאן אתמקד רק בהיבט של החיסכון הכספי.
במידה שיש לכם עצות משלכם שתרצו לחלוק, אתם מוזמנים לכתוב לי.

מקורות מידע על נושאים צרכניים

דובדבןמקורות המידע הבאים משמשים אותי לפעמים לצורך התעדכנות במידע צרכני מועיל:

צרכנות באתר כל זכות
חדשות הצרכנות באתר ynet
וואלה! עסקים וצרכנות
מדור הצרכנות באתר ישראל היום
צרכנות באתר מעריב
צרכנות באתר דה מרקר
צרכנות באתר גלובס
מגזין פואנטה
המועצה הישראלית לצרכנות
צרכנות באתר בחדרי חרדים

טיפ: התאמת יום הקניות השבועי ליום ההנחות הקבוע ברשת

במקומות רבים בארץ, ברשתות שיווק רבות יש יום קבוע בשבוע שבו הן מוכרות חלק מהמוצרים הפופולריים בהנחות ניכרות. לדוגמה, ברשת קינג סטור בסניף קאסם, ישנו "יום ראשון הגדול". ביום ראשון בשבוע, ברשת זו נמכרים הפירות, הירקות וחומרי הניקוי בהנחות ניכרות. דוגמה אחרת היא רשת ויקטורי, בסניף פארק אפק, שהכריזה על כל יום שלישי כ-"יום שוק". ביום זה נמכרים הפירות, הירקות, ומצרי הבשר במחיר מוזל. היות שרובנו עושים קניות פעם בשבוע לא קשה להתאים את לוח הזמנים שלנו כך, שהקניות תיעשנה תמיד ביום שבו ברשתות האלה ישנן הנחות משמעותיות.

טיפ: קניה במעדניה של גבינה צהובה שבפיקוח

בישראל קיים פיקוח מחירים על חלק קטן ממוצרי המזון. למשל גבינת עמק 28% או גבינת גלבוע 22%. בשל תנאי הפיקוח, נוצר לפעמים מצב אבסורדי שאותו מוצר, נמכר במחיר המפוקח כאשר הוא נמכר במעדניה, ובמחיר כמעט כפול, כאשר הוא נמכר בצורה ארוזה. אני אומר שוב: מדובר באותו מוצר. לדוגמה, גבינת עמק 28% במעדניה, נמכרת במחיר מפוקח של 42.70 ש"ח לק"ג. אותה הגבינה ממש, כשהיא נמכרת באריזות של 400 גרם במקרר, יכולה לעלות 30 ש"ח או יותר לחבילה, כלומר במחיר של 75 ש"ח לק"ג !! במצב זה, אני לא רואה שום סיבה לקנות את הגרסה הארוזה.

טיפ: לפעמים דווקא הבשר בעל הכשרות המהודרת הוא היותר זול

משום מה, אצל אנשים רבים התקבעה התפיסה, שבשר בעל כשרות מהודרת, הוא בהכרח יקר יותר. מודה, שגם אני האמנתי בכך פעם. במציאות, מסתבר שבמקרים רבים זה אינו המצב. קרה לי לא פעם, שבשר עוף למשל, בהכשר הרבנות, הוא יותר יקר מאשר בהכשר הרב מחפוד. במקררים בחנות, בדרך כלל מניחים במקומות נפרדים את הבשר בכשרות הרגילה ואת הבשר בכשרות המהודרת, כך שכדי לבצע השוואה יש לגשת לשני המקומות ולבדוק.

טיפ: שימוש באפליקצית CHP בזמן הקניות כדי לקבל מידע מלא על מחירים ומבצעים

החוק בארץ מחייב את רשתות השיווק לסמן על כל מוצר ומוצר את מחירו. כמו-כן, במידה שיש מבצע על מוצר כלשהו, רשת השיווק תשאף להציב בקרבת המוצר שלט בולט, אשר יודע לצרכן על המבצע. במציאות, הדברים אינם תמיד מתנהלים באופן אידאלי, ופעמים רבות קורה שהעובדים בחנות שוכחים להציב את שלטי המבצעים, כך שהצרכנים אינם יודעים אילו מוצרים נמכרים במבצע. קרה לי כבר מספר פעמים שרציתי לקנות מוצר מסוים, והתלבטתי בין שתי חלופות שהן שקולות בעיני - לדוגמה ביגלה של אסם מול ביגלה של בייגל בייגל. לא היו שלטי מבצע בקרבת אף אחד משני המוצרים. המחירים שצוינו על המוצרים עצמם הראו שמוצר אחד עדיף, אך כשבדקתי באפליקצית CHP, גיליתי שהמוצר השני דווקא נמכר באותו זמן במבצע מאוד אטרקטיבי, מה שכמובן גרם לי לבחור בו. אילולא בדקתי באפליקציה בחנות עצמה, לא הייתי יודע על המבצע, וקונה דווקא את המוצר היותר יקר.

טיפ: פיצול קניה

למרות שרבים טוענים שהרעיון הזה אינו מעשי, או אפילו קצת מטורף, אני יודע מנסיון אישי שהוא בהחלט אפשרי לביצוע ומביא במקרים רבים לחיסכון כספי ניכר. הרעיון העומד בבסיס השיטה הזו הוא מאוד פשוט: הרשתות מתחרות ביניהן על משיכת הקונים. כל רשת בוחרת קבוצת מוצרים אחרת שעליה היא מעניקה הנחות משמעותיות. הרשת מקווה, שעל ידי פרסום ההנחות האלה, הקונים יימשכו אליה, ויבצעו את הקניות שלהם אצלה. בעזרת אפליקציות כמו CHP אפשר לתכנן את מסלול הקניות שלנו כך, שנעבור בין שתי חנויות או יותר, ובכל אחת נקנה את המוצרים שהכי זול לקנות שם. באפליקצית CHP קיימת אפשרות לבחור את "חיפוש מתוך רשימת חנויות" תחת תפריט "שיטת חיפוש". לאחר מכן יש להגדיר את החנויות שבהן תתבצע הקניה. במהלך הקניה עצמה, נוכל להיכנס ברשימת הקניות, ולבחור את החנות שבה אנחנו נמצאים, כדי להדגיש את מוצרים שאותם כדאי לקנות בה. כאמור, אני מיישם את השיטה הזו בעצמי, והחיסכון יכול להגיע לסכומים ניכרים בכל קניה.

טיפ: צבירת מלאים בתקופות חגים

בתקופות שלפני חגי ישראל, רשתות השיווק מגבירות מאוד את תחרות המחירים ביניהן. בתקופת כאלה, בהחלט לא נדיר למצוא מוצרים כגון חומרי ניקוי וטואלטיקה נמכרים במחירים מאוד מאוד נמוכים. היות שמדובר במוצרים שאין להם תאריך תפוגה, או שהוא מאוד רחוק, ניתן להצטייד במלאי מוגדל של המוצרים האלה, שישמש אותנו חודשים ארוכים אחרי החגים. כמובן שיש להתחשב בקיבולת האחסנה הזמינה לנו בבית.

© כל הזכויות שמורות ל- chp מפת אתר